Is rijstolie goed om mee te koken

Is rijstolie gezond of ongezond? O.a. perfect voor frituren, lees meer

Rijstolie staat algemeen bekend als een ‘gezonde olie’ in veel Aziatische landen, vooral in India en Japan. Het wordt gemaakt van zemelen, de buitenste laag van de rijstkorrel die wordt gebruikt wanneer de olie wordt geëxtraheerd.

Rijstzemelen is een bijproduct van het malen en verwerken van rijst en wordt vaak weggegooid als afval of gebruikt als dierenvoer.

Recentelijk heeft het de aandacht getrokken vanwege het potentieel om gezonde en eetbare olie te produceren.

En we kunnen meer van de rijst gebruiken, dus er is minder afval.

Of je nu wilt genieten van een beetje nootachtige smaak in je eten of iets milds wilt voor je gerecht, of je tijdens het koken houdt van roerbakken of veel salades wilt eten.

Hoe dan ook, er is een olie die precies bij je past, en dat is rijstolie:

  • Het is een veelzijdige bakolie die wordt aanbevolen door artsen en voedingsdeskundigen vanwege de hoge rooktemperatuur en gezondheidsvoordelen.
  • Rijstolie is rijk aan bioactieve fyto-chemicaliën, waaronder y-oryzanol en tocoferolen, dat is trans-ferulazuur met triterpenische alcoholen en sterolen, met antioxiderende eigenschappen.
  • Naast gezond is het ook geschikt voor een groot aantal kookbehoeften!

Rijst olie is echter voor velen nog vrij nieuw en mensen weten er nog niet veel van. Vooral in westerse landen zoals Nederland ontbreekt het aan kennis over het product.

Is het echt gezond? Maakt het je eten lekker? Wat maakt het anders dan andere bakoliën? Je ziet, er zijn veel vragen die moeten worden beantwoord.

Dat is de reden waarom ik deze post heb gemaakt die zal werken als een gids om je te helpen alles te begrijpen over rijstolie.

Laten we er meteen induiken.

WAT IS RIJSTOLIE?

Rijstzemelenolie of rijstolie is waarschijnlijk de grootste onderbenutte agrarische grondstof. De extractie en verwerking zijn vergelijkbaar met andere plantaardige oliën.

Het wordt voornamelijk toegevoegd aan de voedselproductie om de oxidatieve stabiliteit van het voedsel te verhogen en tegelijkertijd de voedingswaarde van het voedsel te verbeteren.

India, Japan, China, Vietnam en Thailand zijn de grootste producenten van rijstolie.

Het bevat belangrijke vetzuren zoals palmitinezuur, linolzuur en oliezuur in grote hoeveelheden, meestal respectievelijk 20%, 32% en 42%.

De olie bevat een uitgebalanceerde vetzuursamenstelling samen met hoge niveaus van functionele ingrediënten zoals tocotrienolen, tocoferolen, fytosterolen, oryzanol en andere voedingsstoffen.

Onderzoek heeft aangetoond dat het consumeren van rijstolie tal van gezondheidsvoordelen heeft, zoals:

  • afnemende vroege atherosclerose,
  • toenemende fecale galuitscheiding,
  • remming van bloedplaatjesaggregatie,
  • en het verlagen van serumcholesterolspiegels.

Experimenten hebben aangetoond dat rijstzemelenolie positieve effecten heeft op slapeloosheid, hyperglykemie, hypertensie en modulatie van cholesterol, naast andere chronische ziekten.

JE GEBRUIKT NU AL RIJSTOLIE

Vanwege de unieke eigenschappen van rijstolie is het zeer nuttig geworden in een breed scala aan toepassingen, waaronder voedsel, cosmetica, farmacie en andere industrieën.

Het zit in veel dingen die je nu waarschijnlijk al gebruikt!

Vanwege het uitgebalanceerde vetzuurprofiel van rijstzemelenolie is het een van de meest voedzame eetbare oliën die beschikbaar zijn.

Rijstolie, zoals andere plantaardige oliën, is echter gevoelig voor oxidatie tijdens koken, bewaren of verwerken, wat leidt tot de vorming van secundaire en primaire oxidatieverbindingen, polaire verbindingen, vrije vetzuren en andere gevaarlijke verbindingen.

VERSCHILLEN TUSSEN RIJSTOLIE, OLIJFOLIE, ZONNEBLOEMOLIE EN SOJA-OLIE

De volgende tabellen tonen de primaire verschillen tussen deze oliën op basis van hun attributen:

RIJSTOLIE

  • Olie gewonnen uit: rijstschil of rijstzemelen
  • Fysiek uiterlijk: minder aanhoudende, lichte kleur en milde smaak
  • Oryzano en Tocotrienol: Aanwezig
  • Gebruikt bij het koken voor: Op hoge temperatuur koken, frituren, frituren en andere vormen van op hoge temperatuur koken
  • Rookpunt: Hoog rookpunt: 232 ° C
  • Kenmerken: Beschikt over de meest ideale vetsamenstelling met een iets hoger verzadigingsniveau

Voordelen:

  • Ondersteuning van gezonde bloedsuikerspiegel
  • Bevordert de gezondheid van het hart
  • Heeft ontstekingsremmende en antioxiderende effecten
  • Verbetert het immuunsysteem
  • Vecht tegen een slechte adem

OLIJFOLIE

  • Olie gewonnen uit: Olijf drupes
  • Fysiek uiterlijk: licht troebel, zoete en zachte aroma en smaak
  • Oryzano en Tocotrienol: het bevat alleen de tocotrienol
  • Gebruikt bij het koken voor: smaak, frituren op laag vuur, in marinades, in salades en sauzen waarvoor geen verwarming nodig is
  • Rookpunt: Gemiddeld rookpunt: 172 ° C
  • Kenmerken: Het heeft een laag zuurgraad, laag wasgehalte en lage peroxidatie

Voordelen:

  • Beschikt over anti-kanker eigenschappen en vermindert ontstekingen
  • Help hartaanval te voorkomen
  • Beschermend tegen hartziekten
  • Heeft geen invloed op gewichtstoename of obesitas
  • Helpt risico op diabetes type 2 te verminderen

ZONNEBLOEMOLIE

  • Olie gewonnen uit: Zonnebloempitten
  • Fysiek uiterlijk: troebel uiterlijk, kruidig ​​aroma en smaak
  • Oryzano en Tocotrienol: afwezig
  • Gebruikt bij het koken voor: frituren, schroeien en sauteren, en als saladedressing
  • Rookpunt: Hoog rookpunt: 232 ° C
  • Kenmerken: Zonnebloemolie is de rijkste olie in linolzuur

Voordelen:

  • Helpt voor een gezonde huid en haar
  • Beschermt tegen vrije radicalen
  • Helpt wonden sneller te genezen
  • Bevordert de gezondheid van het hart
  • Verbetert de spijsvertering en verhoogt de energie

SOJA-OLIE

  • Olie gewonnen uit: Sojaboonzaden
  • Fysiek uiterlijk: lichte kleur, zachte textuur, mild aroma en smaak
  • Oryzano en Tocotrienol: afwezig
  • Gebruikt bij het koken voor: Roerbakken, braden en bakken
  • Rookpunt: Hoog rookpunt: 234 ° C
  • Kenmerken: Het heeft een uitstekend lipidenprofiel: sojaolie heeft meervoudig onverzadigde, enkelvoudig onverzadigde en verzadigde vetten in gezonde verhoudingen

Voordelen:

  • Rijke bron van hart-gezonde vetten
  • Ondersteuning van bot- en spiergezondheid
  • Helpt bij de gezondheid van het hart en de hersenfunctie
  • Voordeel voor de gezondheid van de huid
  • Helpt je op de juiste manier aan te komen

IS RIJSTOLIE SLECHT VOOR JE?

Rijstolie is populair in de Aziatische keuken vanwege zijn geschiktheid voor kookmethoden op hoog vuur zoals roerbakken en frituren.

Het bevat ook componenten van essentiële vitamine E die je gezondheid ten goede kunnen komen. Tijdens een studie van de Universiteit van Rochester werd gevonden dat de geïsoleerde vitamineporties in rijstzemelenolie nuttig kunnen zijn voor het beheersen van hoog cholesterol.

Aan de andere kant, omdat rijstzemelenolie veel tocotrienolrijke fractie (TRF) bevat, kan het de activiteit van leverenzymen stimuleren die helpen bij het verwijderen van toxische stoffen uit de lever en dus uiteindelijk het stabiliseren of verminderen van levertumoren.

Volgens deskundigen kan langdurig gebruik van tocotrienol het algehele risico op kanker helpen verminderen. Bovendien maakt het hogere rookpunt het meer geschikt voor koken op hoge temperatuur.

Hoewel je geen baat zult hebben van mineralen in de olie, zijn er enkele essentiële vitamines in rijstzemelenolie.

  • Het consumeren van een eetlepel rijstzemelenolie levert je 22% van je ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) vitamine E op.
  • Het fungeert als een antioxidant die helpt bij het voorkomen van oxidatieve schade aan de lichaamscellen en verhoogt zo de algehele gezondheid van het immuunsysteem.
  • Ten slotte bevat het ook vitamine K in kleine hoeveelheden die helpen bij de bloedstolling.

Over het algemeen is rijstolie geweldig voor mensen met een hoog cholesterolgehalte.

Als je op zoek bent naar nog meer gezonden Japanse ingrediënten, dan moet je zeker eens kijken bij mijn artikel over verschillende paddenstoelen en hun recepten.

Heerlijk! En een gezonde vleesvervanger.

WAT ZIJN DE BIJWERKINGEN VAN RIJSTOLIE?

Rijstzemelenolie is voor de meeste mensen ‘veilig’ wanneer het via de mond wordt geconsumeerd. Volgens gezondheidsexperts kan de verhoogde inname van rijstzemelenolie in het dieet echter leiden tot:

  • onvoorspelbare stoelgang
  • maagklachten
  • darmgas
  • winderigheid
  • en veranderingen in regelmatigheid van je stoelgang

Over het algemeen kan het het spijsverteringsstelsel van een persoon beïnvloeden. Dit gebeurt echter alleen tijdens de eerste paar weken van gebruik.

Dit komt omdat je lichaam zich aanpast aan de componenten van rijstzemelen.

Wanneer direct op de huid of het haar aangebracht, is rijstzemelenolie in veel opzichten erg goed.

Het kan echter roodheid en jeuk van de huid veroorzaken. Sommige mensen hebben bijwerkingen ondervonden bij het toevoegen van de component aan hun baden bij de behandeling van dermatitis.

Hoewel rijstolie gunstig is voor het verlagen van de hoeveelheid calcium in het bloed in het lichaam die helpt bij het voorkomen van nierstenen, maakt dit het gevaarlijk voor patiënten die lijden aan aandoeningen zoals osteoporose en hypocalciëmie.

Hypocalciëmie is een soort calciumtekort en je mag geen rijstolie nemen als je al een calciumtekort hebt.

Bovendien kunnen mensen die lijden aan aandoeningen die problemen bij de spijsvertering veroorzaken of slikken zoals darmzweren of bloedarmoede, hun aandoeningen verergeren met rijstzemelenolie.

IS RIJSTOLIE GOED VOOR FRITUREN?

Wanneer je op hoog vuur kookt, zoals met frituren, grillen of roerbakken, is het van cruciaal belang dat je een olie gebruikt met een hoog rookpunt die een schone, neutrale smaak heeft.

Dit is de reden waarom rijstolie zo populair is in keukens over de hele wereld.

De olie laat de smaak van je eten naar voren komen, zelfs na het frituren. Deze eigenschap van rijstolie maakt het de go-to olie voor koken op hoge temperatuur.

Hoewel het kan worden gebruikt voor andere kooktoepassingen, zoals dressing, is het bijzonder geschikt voor koken op hoge temperatuur. Ik gebruik rijstolie met name voor het sauteren en roerbakken.

Het rookpunt is 232 ° C of 450 ° F en hoger. Dit maakt het mogelijk beter dan of vergelijkbaar met andere plantaardige oliën zoals koolzaadolie en arachideolie.

Rijstolie overheerst qua smaak niet omdat de textuur en smaak ervan schoon en licht zijn.

Verder bevat het weinig verzadigd vet en veel antioxiderende eigenschappen.

Er zijn veel gezondheidsclaims over het product en studies hebben verklaard dat het kan helpen bij het verlagen van het cholesterolgehalte en het verminderen van de risico’s op hartaanvallen.

Je kunt het vaak vinden in de meeste Aziatische winkels, online bij Albert Heijn, evenals in reformwinkels.

Over het algemeen zou ik rijstolie aanbevelen als je frituurt.

WELK MERK RIJSTOLIE IS HET BESTE?

Er zijn veel merken die rijstzemelenolie aanbieden aan consumenten. Sommigen van hen zijn echter niet van de kwaliteit die je zoekt.

Het is belangrijk dat je altijd bij de hoogste kwaliteit fabrikant gaat, zelfs als je een beetje extra moet betalen. Omdat je de olie gaat consumeren, moet je altijd voor het beste merk gaan.

Hoewel de meeste merken en fabrikanten hun producten alszijnde de beste adverteren, moet je de voedingswaarde op de achterkant van de verpakking controleren om te bepalen welke voor jou geschikt is.

Mijn favoriete is deze rijstolie van Albert Heijn, omdat je hem gemakkelijk kunt kopen en hij gewoon helemaal prima is.

Er zijn ook wat duurdere merken bij specialistische Aziatische winkels, maar voor mij is het prima.

WAAR MOET JE OP LETTEN HET KOPEN VAN RIJSTOLIE?

Er zijn veel factoren waarmee je rekening moet houden bij het kopen van rijstolie voor het koken of voor huidverzorging. Maar de twee belangrijkste factoren zijn:

ROOKPUNT

Het rookpunt van de bakolie is de temperatuur waarbij de olie stopt met koken en rook begint te produceren.

Hoewel rijstolie van nature een hoog rookpunt heeft, kunnen sommige fabrikanten vervalsers toevoegen om goedkoop volume toe te voegen. De ideale temperatuur ligt tussen 230 ° C en 250 ° C.

STABILITEIT

De beste rijstzemelenolie blijft stabiel, zelfs na koken onder hoge temperaturen. Daarom moet je de stabiliteit ervan bepalen, dat wil zeggen; zijn weerstand tegen oxidatie.

Voor echte Japanse smaken moet je ook eens kijken naar mijn artikel over furikake kruiden, echte Japanse ziltigheid en knapperigheid die je als topping op je gerechten kunt doen.

Download deze 3 héérlijke Japanse recepten

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief vol kooktips en acties, de eerste email is dit GRATIS recepten 3-pack, wat vind je ervan?
JA, GRAAG!
We sturen je graag tips en acties en gebruiken hiervoor Sendinblue conform ons privacy beleid
close-link