is sushi eten veilig voor zwangere vrouwen

Is sushi eten veilig voor zwangere vrouwen? Tips & 7 alternatieven

Het ding over zwanger worden is dat je niet meer kunt eten wat je wilt.

Er is een andere persoon in je buik die een symbiotische relatie met jou deelt, hoewel deze heel wat gevoeliger is dan jij, en je moet zijn behoeften vóór die van jezelf stellen.

Alles wat je denkt en voelt lijkt afkomstig te zijn van een deel van je lichaam waar je normaal niet aan denkt, wat je de Control Womb zou kunnen noemen.

De manier waarop je eet en hoeveel voedsel je eet, is een indicatie van vroege tekenen van zwangerschap.

Je zult een onverzadigbare honger ervaren, ondanks dat de medische wetenschap je vertelt dat je baby slechts 300 calorieën per dag nodig heeft om zich te ontwikkelen en volwassen te worden.

Het is gek, toch? Ik bedoel, slechts 300 calorieën, maar je hebt het gevoel dat je een hele olifant kunt opeten en toch nog honger hebt in je eerste trimester!

Opdat we het niet vergeten, is er ook de ochtendmisselijkheid, wat de manier van de natuur kan zijn om je nieuw ontwikkelde eetgewoonten te compenseren.

Het is algemeen bekend dat zwangere vrouwen tijdens hun zwangerschap een lijst met ‘te vermijden voedingsmiddelen’ van de arts krijgen om ervoor te zorgen dat de groeiende foetus in hun baarmoeder gezond en zonder gebreken wordt geboren.

Rauwe vis is een van die voedingsmiddelen die aanstaande moeders moeten vermijden vanwege hun hoge niveaus van methylkwik.

Methylkwik is een zeer giftige vorm van kwik en kan leverinfectie veroorzaken bij een zwangere vrouw – het is ook onveilig voor de foetus.

De tonijn die sushirestaurants gebruiken om verschillende sushi-recepten te maken, bevat een hoge hoeveelheid methylkwik en als het meer wordt ingenomen dan de aanbevolen hoeveelheid, kan dit gezondheidsproblemen veroorzaken.

Een ander ding om je zorgen te maken over het eten van rauwe vis is een parasitaire infectie, omdat veel rauwe vis parasieten kan bevatten die schadelijk kunnen zijn voor zwangere vrouwen en hun baby’s.

VERMIJD SUSHI DIE RAUWE VIS HEEFT

Het is beter als je de sushi-rollen die rauwe vis bevatten niet meer opeet nadat je je baby aan het dragen bent.

Dat komt omdat, hoewel het consumeren van die rauwe of onvoldoende verhitte vis je kind misschien niet schaadt, het jou mogelijk kan schaden.

Als je rauwe vis eet, kan je een parasitaire infectie of voedselvergiftiging oplopen en kun je veel lichaamsvloeistoffen (uitdroging) verliezen en heb je mogelijk medische hulp nodig.

Soms, hoewel zeldzaam, kan de parasiet die je van de rauwe vis in je sushi hebt ingenomen, blokkeren dat de voedingsstoffen via de placenta aan je baby worden geleverd en in plaats daarvan zelf opnemen.

Hoewel de kans om een ​​besmet stuk vis in dit land te krijgen vrij klein is, kun je beter op veilig spelen en het welzijn van je baby niet in gevaar brengen.

Gelukkig hoef je eigenlijk niet helemaal te voorkomen dat je sushi eet, omdat niet alle sushi-gerechten rauwe vis bevatten.

Je kunt zelfs kiezen voor de California-rolls (die zijn gemaakt met gestoomde krab of imitatiekrab, die wordt gekookt), of sushi-versies met andere vissoorten zoals garnalen of gekookte paling.

Misschien wil je ook andere soorten visgerechten bestellen die goed doorbakken zijn, omdat de meeste restaurants hun visrecept op medium rare koken (aangebraden aan de buitenkant en rauw in het midden).

Het is de moeite waard om het even extra na te vragen.

Als je besluit om thuis vis te koken, snijd het dan door de midden en open het om ervoor te zorgen dat het goed gaar is.

Wanneer rauwe vis wordt blootgesteld aan hitte van meer dan 200 ° Celsius en gedurende meer dan 5 minuten doodt het effectief alle bacteriën en parasieten.

Lees ook: is het veilig om teppanyaki te eten terwijl je zwanger bent?

DE GEVAREN BETREFFENDE HET ETEN VAN SUSHI

Niet alle soorten sushi zijn gevaarlijk voor zwangere vrouwen; degenen die rauwe vis bevatten en de manier waarop ze worden bereid, kunnen zwangere vrouwen echter een groter risico op vroeggeboorte, miskraam en ander ongewenste geboorte gerelateerde problemen.

BACTERIËLE EN PARASITISCHE INFECTIES

Als de vis in de sushi is gekookt voordat deze werd gerold met de sushi-rijst, is het veilig om te eten, maar rauwe vis in sushi kan bacteriën en parasieten zoals lintwormen bevatten.

Als je tijdens de zwangerschap een lintworminfectie krijgt, zal de baby in de baarmoeder alle voedingsstoffen worden ontnomen die aan de foetus zouden moeten worden gegeven, waardoor de groei en ontwikkeling wordt beïnvloed.

Maar zelfs als de parasitaire infectie je placenta niet beïnvloedt, kan het nog steeds je lever verknoeien en gastro-intestinale aandoeningen veroorzaken die je baby nog indirect zouden beïnvloeden.

Je kunt ook ondervoed worden en bloedarmoede krijgen door parasitaire infecties, wat kan leiden tot een miskraam.

ONDERDRUKT HET IMMUUNSYSTEEM

Vanwege hormonale onbalans tijdens de zwangerschap wordt je immuunsysteem aangetast en kan het worden onderdrukt. Dit maakt je ook vatbaar voor verschillende ziekten en maakt je vooral vatbaar voor door voedsel overgedragen ziekten zoals listeriose.

Methylkwik

Het is jammer dat de open oceaan een aanzienlijke hoeveelheid methylkwik bevat, omdat deze wordt gevormd uit anorganisch kwik door de werking van microben die in aquatische systemen leven.

Roofdieren in de oceaan, zoals de koningsmakreel, zwaardvis, tilefish en haaien bevatten veel methylkwik, waardoor het eten van teveel van hun vlees onveilig is.

Inname van methylkwik in kleine hoeveelheden is al een gezondheidsrisico, neem meer in en het zal het zenuwstelsel, de nieren, de longen, het gezichtsvermogen en het gehoor van de foetus in je baarmoeder beschadigen.

SUSHI DIE VEILIG IS OM TE ETEN TIJDENS ZWANGERSCHAP (FLASH FREEZING)

De enige vis die veilig is om te eten als je zwanger bent, zijn flash-frozen fish (zeevruchten die worden blootgesteld aan cryogene temperaturen, of door direct contact met vloeibare stikstof bij −196 ° C of −320.8 ° F, die alle bacteriën en parasieten in hen doodt).

Vraag voor de zekerheid aan het restaurant waar je dineert of hun zeevruchten flash-bevroren zijn (de meeste restaurants doen dit met hun zeevruchten als standaardprocedure).

WELKE SUSHI KUN JE TIJDENS ZWANGERSCHAP ETEN?

Je kunt de ober vragen om je sushi te geven gemaakt van vis met de laagste niveaus van methylkwik.

Als je de zeevruchteningrediënten van sushi controleert, zul je merken dat die grotere en oudere tonijnsoorten de meest gewilde vis zijn om sushi te maken – en deze bevatten veel dodelijke methylkwik.

De NRDC heeft een lijst van goedgekeurde visproducten voor zwangere vrouwen voor maximaal 2 x 60 gram porties per dag, en deze omvatten:

  • Akagai, Himo (Ark Shell)
  • Awabi (Abalone)
  • Anago, Hamo (Conger)
  • Aoyagi, Hamaguri, Hokkigai, Mirugai, Tairagai (Clam)
  • Ayu (Sweetfish)
  • Ebi, Shako (Garnalen)
  • Hatahata (Sandfish)
  • Hotategai (Sint-jakobsschelp)
  • Ika (Squid)
  • Sake, Ikura (Zalm)
  • Kaibashira, Tsubugai (schelpdieren)
  • Kani (krab)
  • Karei (platvis)
  • Kohada (Gizzard Shad)
  • Masago (Smelt Egg)
  • Masu (forel)
  • Sayori (Halfbeak)
  • Tai (ea Brasem)
  • Tako (Octopus)
  • Tobikko (Flying Fish Egg)
  • Torigai (kokkel)
  • Unagi (Zoetwaterpaling)
  • Uni (Zee-egel Roe)

Soorten sushi om te vermijden:

  • Tonijn (Ahi, Maguro, Meji, Shiro en Toro)
  • Makreel (Aji, Saba en Sawara)
  • Yellowtail (Buri, Hamachi en Inada Kanpachi)
  • Bonito (Katsuo) en dus ook alle sauzen met dashi
  • Zwaardvis (Kajiki)
  • Blue Marlin (Makjiki)
  • Zeebaars (Seigo en Suzuki)

SUSHI ROLL ALTERNATIEVEN DIE GOED ZIJN VOOR ZWANGERE VROUWEN

Hieronder vind je de verschillende soorten sushirollen zonder rauwe vis en is volledig veilig om te consumeren, zelfs als je zwanger bent.

  • Californië roll
  • Gekookte Zalm
  • Palingrolls
  • Garnalenrolls
  • Biefstuk en kip yakitori
  • Tempura-rolls (krab, garnalen en groente)
  • Groente rolls zoals met komkommer

BESTE SUSHI-ALTERNATIEVEN DIE DE GEVAREN VAN HET ETEN VAN RAUWE VIS VERWIJDEREN

Er zijn sushivariëteiten die zeer veilig zijn om te consumeren voor aanstaande moeders, omdat deze hun gezondheid noch de gezondheid van hun baby zullen schaden:

GROENTE SUSHI

Dit is de veiligste optie om sushi te eten omdat het de rauwe vis vervangt door groenten.

De groenten en fruit die je kunt gebruiken zijn wortel, avocado en komkommer.

Het nadeel van het maken van plantaardige sushi is dat het niet zo aantrekkelijk is als zijn vissige tegenhanger.

Als je het echter met de juiste ingrediënten bereidt en de smaken ervan kalibreert, kun je er heerlijke smaken mee naar boven krijgen.

EIGENGEMAAKTE SUSHI

Het voordeel van het koken van sushi thuis is dat je hygiënische methoden kunt toepassen bij het bereiden en serveren.

Zet de vis in de vriezer en stel de temperatuur in op de laagste stand (voedsel dat correct wordt behandeld en in de vriezer wordt bewaard bij 0 ° F of -18 ° C blijft veilig).

Bewaar de vis 4 dagen in de vriezer zodat de parasieten en bacteriën effectief worden gedood.

SUSHI EN PCB-CHEMICALIËN

Eén ding dat experts bezorgd maakt over zeevruchten, rauw of gekookt, is de mogelijke besmetting van PBC (polychloorbifenyl) chemicaliën.

Het is een organische chloorverbinding die al vóór de jaren zestig in gebruik is en zich naar het milieu heeft verspreid – het probleem is dat deze verbinding bij dieren kanker veroorzaakt en waarschijnlijk ook kankerverwekkende stof bij mensen is.

Misschien wil je contact opnemen met jouw lokale arts en hen vragen om informatie over welke soorten vissen veilig zijn en niet veilig om te consumeren tijdens de zwangerschap.

Het is ook veiliger om oceaanvissen te eten dan hun rivier- en meervariëteiten, maar toch wil je ze misschien helemaal vermijden terwijl je zwanger bent.

Als je vis gaat bestellen terwijl je uit eten gaat in een restaurant, vraag ze dan altijd om goed gekookt te zijn.

Veel luxe restaurants schroeien licht verse vis aan de buitenkant en serveren het vervolgens rauw.

Maar vergeet niet dat meer mensen ziek worden van het eten van zelfgekookte vis dan het eten van vis in een sushi-restaurant in zowel Japan als de VS als in Nederland, omdat de koks weten wat ze doen en hun ingredienten vers hebben.

RICHTLIJNEN OM VIS TE BAKKEN

Het koken van vis met een vleesthermometer is efficiënter omdat het je kan vertellen of de vis op de juiste temperatuur is aangebraden; als je er echter geen hebt, kun je de onderstaande stappen volgen en je rauwe vis goed bereiden.

  • Leg de vis op zijn kant op het aanrecht en schuif de punt van een scherp takohiki-koksmes in de vis en snijd het langzaam. Als je de vis in tweeën kunt snijden, leg je de twee helften weer op tafel en ontbeen je de vis.
  • Begin met het koken van de vis door het te braden en de randen moeten ondoorzichtig zijn en het midden iets doorschijnend met vlokken die beginnen te scheiden. Laat het 3-4 minuten staan ​​tot het kookt.
  • Aan de andere kant worden kreeft en garnalen rood van kleur in hun uitwendige schalen zodra ze zijn gekookt en hun vlees verandert in een ondoorzichtige parelachtige kleur.
  • Sint-jakobsschelpen reageren anders met warmte en ze zien er melkachtig wit tot ondoorzichtig van kleur en hun vlees wordt stevig wanneer gekookt.
  • Je zult weten wanneer oesters, mosselen en kokkels worden gekookt vanwege hun schelpen open en je kunt hun vlees van binnen zien. De schelpen die niet opengingen zijn niet goed gekookt en moeten daarom worden weggegooid omdat je ze niet moet eten.

De zwangere vrouw en haar foetus krijgen in het algemeen voorrang op bezorgdheid over voedselveiligheid, vanwege de aard van hun gevoelige toestand tijdens de draagtijd van de vrouw, waar beide gevoeliger zijn voor sommige door voedsel overgedragen ziekten.

De 2 meest risicovolle door voedsel overgedragen ziekteverwekkers voor zwangere vrouwen zijn:

  • Toxoplasma
  • Listeria monocytogenes
  • Salmonella enterica

Deze organismen kunnen worden doorgegeven aan de foetus en verhogen het risico op spontane abortus, doodgeboorte of perinatale complicaties.

Deze organismen zijn echter niet gekoppeld aan het eten van sushi.

Het eten van sushi en sashimi met mate wordt nog steeds als niet-schadelijk beschouwd voor zwangere vrouwen, hoewel ze de voorkeur zouden moeten geven aan zalm en garnalen of andere vis met weinig methylkwik in plaats van tonijn.

In Japan wordt vrouwen die zwanger worden niet geadviseerd om te stoppen met het eten van sushi (zelfs niet als gezondheidstaboe) en het ministerie van Volksgezondheid, Arbeid en Welzijn van Japan geeft op geen enkele manier waarschuwingen aan zwangere vrouwen om te stoppen met het eten van rauwe vis.

Chefs en andere voedselauteurs die receptenboeken voor zwangere vrouwen in Japan schrijven, zeggen zelfs dat sushi een onderdeel van hun dieet moet zijn, omdat het tijdens de zwangerschap als een gezond, vetarm alternatief wordt beschouwd.

In de Japanse traditie wordt het als een geluk beschouwd voor postpartum vrouwen om sushi en sashimi te eten in het ziekenhuis terwijl ze herstellen en dat het eten van rauwe vis ook een goede gezondheid oplevert.

Aan de andere kant krijgen zwangere vrouwen in de Verenigde Staten een handvol waarschuwingen van hun artsen om weg te blijven van rauwe vis en recepten die rauwe vis zoals sushi en sashimi bevatten, omdat ze bacteriën en parasieten kunnen bevatten die niet alleen schadelijk zijn voor hun gezondheid, maar ook voor hun foetus.

Het Amerikaanse ministerie van volksgezondheid vermeldt echter geen specifieke bacteriën of parasieten in rauwe vis en ze vermelden ook niet dat vis die in sushi-restaurants in de Verenigde Staten is bereid, door visdealers wordt ingevroren voordat ze aan restaurants worden verkocht wat 99,99% van de bacteriën en parasieten in de vis dood.

TROPISCHE VISVERGIFTIGING

Sommige tropische vissen bevatten bepaalde gifstoffen die schadelijk kunnen zijn voor een persoon die het eet, gekookt of rauw – dit wordt tropische visvergiftiging genoemd.

Ciguatera-vergiftiging is de meest voorkomende vorm van visvergiftiging.

De Ciguatera-vistoxine komt veel voor in de wateren van het Caribisch gebied en de Stille Zuidzee, dus vissen die in deze gebieden worden gevangen, veroorzaken meestal tropische visvergiftiging.

Mensen worden vergiftigd door het eten van vis (rauw of gekookt) die een microalg hebben ingenomen genaamd Giambierdiscus toxicus.

Tekenen en symptomen van personen die vergiftigd zijn met Ciguatera zijn onder meer:

  • Misselijkheid
  • Braken
  • Buikpijn en anderen symptomen

Opmerking: deze symptomen verschijnen binnen 2-6 uur na het eten van de besmette vis en er is geen specifieke behandeling voor deze visvergiftiging.

Naast Ciguatera zijn er ook andere toxines die de vis binnenkrijgt, waaronder:

  • Scombroid
  • Tetrodotoxin
  • Saxitoxine (de zeldzaamste en meest dodelijke van alle gifstoffen)

Het hebben van zoveel risico bij het eten van medische professionals in zeevruchten en gezondheidsinstellingen van de overheid, ontmoedigt zwangere vrouwen om helemaal geen zeevruchten meer te eten.

Dit is potentieel schadelijk omdat de vetzuren in vissen de ideale voeding zijn voor een ontwikkelende baby.

Lees ook: welke verschillende soorten sushi zijn er?

VOORDELEN EN RISICO’S VAN VIS TIJDENS ZWANGERSCHAP

Een eenvoudig feit waar we het allemaal over eens kunnen zijn, is dat eten goed voor je is.

De voedingsstoffen van zeevruchten, vooral vis, zijn zo cruciaal voor de gezondheid van je kind dat niet genoeg krijgen de hersenontwikkeling van je baby kan verstoren.

“De meeste zeevruchtengerelateerde ziekten worden gemeld door consumenten van rauwe tweekleppige weekdieren …”

Je loopt namelijk een hoger risico om ziek te worden door het eten van kip dan door het eten van zeevruchten, omdat er 1 op 25.000 kansen is om een ​​ziekte te krijgen door het eten van kippenvlees.

Conclusie

Je arts zal je waarschijnlijk adviseren om weg te blijven van rauwe zeevruchten terwijl je zwanger bent en wij ook.

Tijdens je zwangerschap mag je de volgende voedingsmiddelen niet consumeren:

  • Rauw en ongekookte vis of zeevruchten
  • Niet-gepasteuriseerde kazen
  • Je moet er ook voor zorgen dat je alle rauwe salades of groente grondig wast voordat je ze consumeert.

Hoewel de meeste mensen je zullen vertellen dat het eten van sushi zonder rauwe vis, het verstandig is om vis-sushi helemaal te vermijden en gewoon 9 maanden te wachten voordat je ze weer eet.

Je weet immers niet precies hoe het restaurant de gekookte en gebakken vis klaarmaakt. Houd het in plaats daarvan bij groente sushi en goed doorbakken vis.

Je mag nooit de veiligheid van jezelf of je baby in gevaar brengen.

Lees meer: ​​de beginnersgids voor sushi en alles wat je moet weten

Download deze 3 héérlijke Japanse recepten

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief vol kooktips en acties, de eerste email is dit GRATIS recepten 3-pack, wat vind je ervan?
JA, GRAAG!
We sturen je graag tips en acties en gebruiken hiervoor Sendinblue conform ons privacy beleid
close-link