sushi transport band restaurant

SUSHI TRANSPORTBAND RESTAURANT | WAT IS HET?

Sushi op de lopende band (Japans: kaiten-zushi) is een soort sushi-restaurant populair in Japan, ook wel ‘rotatiesushi’ genoemd. Het wordt ook wel de sushitrein in Australazië genoemd.

Kaiten-zushi is een sushi-restaurant waar de sushi-plaat op een draaiende transportband wordt geplaatst die door het restaurant beweegt en langs elke tafel en stoel beweegt. Speciale bestellingen kunnen door klanten worden aangevraagd.

De uiteindelijke rekening is gebaseerd op de hoeveelheid sushi die is gegeten en het soort gerechten. Veel restaurants gebruiken een chique ontwerp zoals miniatuur houten “sushi-schepen” die langs kleine grachten of miniatuur auto’s of treintjes gaan.

De transportband brengt sushi-borden langs de gasten die kunnen nemen wat ze willen. De prijs van het bord begint bij ongeveer 100 yen. Kaitenzushi is vaak veel goedkoper dan standaard sushi-ya.

Restaurants van Kaitenzushi zijn in het hele land te vinden. en het verspreidt zich zelfs naar Amerika en Europa.

Naast standaardartikelen kun je ook verschillende ingrediënten vinden, afhankelijk van het seizoen, zoals maguro (tonijn), garnalen, zalm en kappamaki (komkommerrolls).

Gekookt voedsel zoals misosoep en chawanmushi (gestoomde vla), gefrituurd voedsel en desserts worden ook aangeboden door vele restaurants. Sushistukken worden meestal gevuld met wasabi, hoewel ze ook zonder het kunnen worden besteld.

Meestal gebruiken Kaitenzushi-restaurants platen met verschillende kleuren en patronen om hun prijzen weer te geven. Prijzen variëren van ongeveer 100 yen tot 500 yen of meer, afhankelijk van het product, hoewel sommige restaurants een vast tarief hanteren voor alle gerechten (meestal 100 yen, zoals hierboven vermeld).

Meestal worden borden geleverd met elk een of twee stukjes sushi. Een overzicht van de borden is te vinden op het menu of op de borden rond het restaurant met hun bijbehorende prijzen.

Zitplaatsen worden meestal verzorgd door balies langs de transportband, maar tafels zijn ook in veel etablissementen beschikbaar.

GESCHIEDENIS VAN DE SUSHI-TRANSPORTBAND

Transportband sushi is uitgevonden door Yoshiaki Shiraishi (1914–2001), die problemen had met zijn kleine sushi-restaurant en problemen had om het restaurant alleen te runnen.

Toen hij bierflessen zag op een transportband in een Asahi-brouwerij, kreeg hij het idee voor een sushi transportband.

Na vijf jaar ontwikkeling, inclusief transportbandontwerp, opende Shiraishi in 1958 de eerste transportband sushi Mawaru Genroku Sushi in Higashiosaka, en groeide uiteindelijk tot 250 restaurants in heel Japan.

Zijn bedrijf had echter in 2001 slechts 11 restaurants. Shiraishi vond ook robotachtige sushi uit die door robots werd geserveerd, maar dit idee had geen commercieel succes.

Nadat een sushi-restaurant met lopende band sushi serveerde op de Osaka World Expo in 1970, begon een sushi-boom met lopende band.

Een andere boom begon in 1980, toen het populairder werd om uit eten te gaan, en uiteindelijk in de late jaren 1990, toen goedkope restaurants populair werden na de economische zeepbel barstte.

Akindo Sushiro is onlangs het beroemdste merk van Japan geworden in 2010.

Een recent sushimodel met lopende band heeft een touchscreenmonitor bij elke zithoek, met een digitaal aquarium met meerdere vissen.

Klanten kunnen het gebruiken om sushi te bestellen door eenvoudig op de vis te drukken die ze willen, en vervolgens wordt het via de transportband naar de tafel gestuurd.

Lees ook: sushi 101 voor beginners, een complete gids

WERKING VAN DE TRANSPORTband

De sushiband is een dunne, smalle transportband die is ontworpen om in de nauwe paden van een sushirestaurant te passen. Bijna 100% van de sushi-transportbanden gemaakt in Japan worden geproduceerd in de prefectuur Ishikawa.

Een speciaal ontworpen plastic halve maan topketting wordt gebruikt in een standaard transportband. In feite loopt de ketting op zijn zijkant (op zijn verbindingsplaten), met een snap-pin die de halve maanplaat aan de andere zijplaat bevestigt.

Het biedt een zeer kleine buigradius aan de ketting en stelt de transportband in staat om de nauwe hoeken te creëren die in de meeste sushi-restaurants met transportbanden worden gevonden.

Bovendien zorgt de horizontale vorm ervoor dat er geen retourzijde van de ketting is, waardoor niet alleen de ketting doorhangt en met de rol slipt, maar ook een veel ondieper ontwerp wordt gemaakt.

Grote kettingbedrijven kunnen verschillende pinmaterialen aanbieden (roestvrij staal is gebruikelijk), plaatvormen, oppervlaktebehandeling, enzovoort, afhankelijk van de toepassing.

De meeste consumenten wenden zich vaak tot sushibandtransportfabrikanten om met hun transportband voor op maat ontworpen gerechten te gaan.

Hoewel de Japanse sushi-omzet blijft groeien, moeten restaurants om concurrerend te blijven meer bieden dan alleen lage prijzen.

De grote Japanse keten Kura-Zushi, die ook winkels heeft die onder de naam Kula in Californië werken, heeft een programma voor het automatisch terugbrengen van gebruikte platen naar de keuken.

Door vijf lege borden in de terugloop van hun tafel te steken, kunnen gasten een spel op het scherm starten, waardoor ze kans maken op een stuk speelgoed met sushi-thema.

De restaurants hebben meer dan alleen balies: Kura-Zushi en andere winkels bieden gezinsvriendelijke tafels met dezelfde toegang tot de bezorgers.

De platen hebben in veel restaurants, waaronder Sushirush, elektronische chips om te controleren hoe lang ze op de lijn worden gezet, waardoor de machine de sushi-stukken aan boord na een bepaalde tijd automatisch weggooit om de versheid te behouden.

RESTAURANTS

Het meest indrukwekkende aspect van de lopende band sushi is de stroom borden die door het restaurant slingert. Meestal is de selectie niet beperkt tot sushi; dranken, fruit, desserts, soepen en andere voedingsmiddelen kunnen ook worden opgenomen.

Veel restaurants hebben RFID-tags of andere systemen om sushi weg te halen die al te lang draait. Vervolgens vindt u een lijst met onze top vijf aanbevolen kaiten-zushi-restaurants.

HAMAZUSHI (は ま 寿司)

Hoewel het pas in 2002 werd opgericht, is Hamazushi snel populair geworden, met meer dan 400 locaties in het hele land en een aantal van de meest redelijke prijzen van Japan: meestal slechts 100 yen per twee platen.

Een ander aspect dat de keten onderscheidt, zijn de op het buitenland georiënteerde videogidsen die (in het Engels) illustreren hoe je jouw stoel kunt vinden, hoe je deze kunt bestellen en hoe je van jouw sushi kunt genieten.

Als je nog nooit eerder in een restaurant kaitenzushi bent geweest, voel je je in deze gids binnen de kortste keren als een professional.

Lees ook: dit zijn allemaal verschillende soorten sushi

KURAZUSHI (く ら 寿司)

De restaurants van Kurazushi zijn opgericht in 1977 en zijn ontworpen om eruit te zien als een traditionele Japanse kura of pakhuis. Kurazushi richt zich sterk op voedselveiligheid en gezondheid, en de keten heeft 41 patenten en 145 handelsmerken in zijn naam wereldwijd als gevolg van zijn praktijken.

In hun producten worden geen kunstmatige smaakstoffen, kleuren, zoetstoffen of conserveermiddelen gebruikt.

De sushi-plaat wordt bedekt door zijn eigen gepatenteerde koepelkom, die opent wanneer de platen worden gepakt. Als je nog nooit in een Kurazushi bent geweest, raad ik ten zeerste aan de medewerkers te vragen je te leren hoe je de koepel op de juiste manier opent – het bespaart je wat moeite.

Ze hebben ook low / no-carb sushi / sashimi-opties, dus dit is een geweldige plek voor jou als je op dieet bent, maar geen koolhydraten wilt opgeven.

KAPPAZUSHI (か っ ぱ 寿司)

Hoewel Kappazushi mogelijk geen service in het Engels heeft, hebben ze onlangs een volledige rebranding en winkelrenovatie ondergaan die hen de afgelopen jaren veel nieuwe fans heeft gebracht.

Kappazushi werd opgericht in 1973 en kan gemakkelijk worden herkend vanwege zijn mascottes, bekend als Ka-kun en Pakko-chan, hun twee schattige kappa’s (schildpad-achtige rivier imp).

Een uniek kenmerk van deze keten is dat het uitgebreid samenwerkt met andere beroemde voedselmerken in Japan, waaronder Halloween-specials, krab-speciale series of andere seizoensgebonden voedselfestivals. Het is een van de weinige kaitenzushi-ketens die je ook via UberEats kunt bestellen.

SUSHIRO (ス シ ロ ー)

Sushiro staat hoog aangeschreven in een aantal Japanse tv-shows overdag, vooral dankzij de vrijwel constante innovaties in sushi en menu-updates.

Sushiro werd geopend in 1984 en kwam voort uit de wens van een traditionele chef-kok om een ​​meer informele omgeving te creëren om anderen te laten genieten van sushi.

Sindsdien is het uitgegroeid tot een van de grootste en best verkopende kaitenzushi-ketens in Japan. Hun restaurants zijn altijd levendig en op de een of andere manier voelen ze zich erg gezellig en uitnodigend, ook al zijn het ketenlocaties.

Ze hebben menu’s in het Engels, Chinees en Koreaans, een breed scala aan seizoensgebonden gerechten om uit te kiezen, waaronder een aantal verbazingwekkende desserts, en 510 locaties in Japan.

Voor slechts 100 yen kun je genieten van de meeste van hun sushiborden. Je kunt Sushiro ook bestellen via UberEats.

GENKI SUSHI (元 気 寿司)

Genki Sushi is de naam van een groep restaurants die kaitenzushi serveren: Genki Sushi, Uobei Sushi en Senryo, die slechts twee locaties heeft (een in Ibaraki en een in Tochigi).

Opgericht in 1968, is het doel van de keten om de sushi-vreugde te promoten en te delen met de wereld die ze bereiken door menu’s in het Engels en vereenvoudigd / traditioneel Chinees te hebben, evenals openingslocaties in de Verenigde Staten, Hong Kong en China.

Hun prijzen in deze lijst zijn gelijk aan die van de anderen, en hun premium-aanbod is vrij creatief – denk aan Minced Fatty Tonijn, Chicken Tempura Nigiri, Steamed Oyster en Salmon Cutlet Lines.

Genki Sushi is een plek die voortdurend evolueert en die nooit zal vervelen.

SPECIALE BESTELLINGEN

Wanneer klanten hun favoriete sushi niet kunnen vinden, kunnen speciale bestellingen worden gedaan. Om deze reden zijn speakerphones soms beschikbaar boven de transportband.

Als je een kleine hoeveelheid sushi bestelt, wordt deze op de transportband geplaatst maar geëtiketteerd zodat andere klanten weten dat iemand deze maaltijd heeft besteld.

Het bord met de sushi wordt meestal op een gemarkeerde cilindrische standaard geplaatst om aan te geven dat dit een speciale bestelling is.

De bedienden kunnen ook sushi naar de klant brengen voor grote bestellingen. Veel Japanse restaurants hebben ook aanraakschermpanelen om verschillende gerechten te bestellen die op een afzonderlijke transportband of door obers kunnen worden geserveerd.

Uitrusting en specerijen, zoals ingemaakte gember, eetstokjes, sojasaus en kleine gerechten om de sojasaus op te schenken, zijn meestal te vinden in de buurt van de stoelen. Wasabi kan op de transportband of op de stoel zitten.

Thee en ijswater met zelfbediening zijn meestal gratis, met kopjes op tafel in een opslagcontainer boven de transportband en theezakjes of groene thee poeder.

Er staat ook een theekraan voor warm water aan de tafels. Natte papieren handdoeken en plastic dozen worden meestal in de schappen opgeslagen om sushi op te slaan voor afhaalklanten.

Hoe werkt het met de rekening?

De rekening wordt berekend door het aantal en type platen van de gegeten sushi te tellen. Platen met verschillende kleuren, patronen of vormen zijn verschillend geprijsd, meestal tussen 100 yen en 500 yen.

De kosten van elk bord worden in het restaurant op borden of posters weergegeven. Goedkope artikelen komen meestal op gewone borden, en het niveau van de borddecoratie is gekoppeld aan de prijs.

De duurste items worden meestal op goudkleurige borden geplaatst. Het is mogelijk om dure artikelen op twee borden te plaatsen, waarbij de prijs de som is van de prijzen van de afzonderlijke borden.

Voor elk bord hebben sommige sushi-restaurantketens op transportbanden, zoals Kappa Sushi of Otaru Zushi, een vaste prijs van 100 yen. Dit is vergelijkbaar met het fenomeen van 100 yen-winkels.

Het is mogelijk om een ​​knop boven de transportband te gebruiken om de bedienden te vragen de platen te tellen. Veel restaurants hebben een telmachine waar de klant automatisch de platen neerzet om te tellen, of gebruiken platen met RFID-tag en tel elke stapel met een speciale lezer tegelijk.

HOE GA JE NAAR KAITENZUSHI

  • Geef aan of je aan het loket of aan een tafel (indien van toepassing) wilt zitten bij het betreden van het restaurant.
  • Een fles sojasaus, een bakje ingemaakte gember, een stapel kleine sojasausschalen, een doos eetstokjes, een kleine pot groene thee poeder (of theezakjes), theekopjes en ingebouwde warmwaterdispensers zijn verkrijgbaar bij elke stoel of tafel.
  • Typisch is thee zelfbediend. Doe er wat groene thee poeder in het kopje en voeg heet water van de dispenser toe.
  • Zodra je zit, kun je beginnen met het nemen van voedselborden van de transportband of rechtstreeks van de sushi-chef of server om verschillende gerechten te bestellen. Veel vestigingen bieden touchpads voor het digitaal plaatsen van bestellingen.
  • Meestal ontvang je bestelde gerechten rechtstreeks van de sushi-chef of bediening. In andere gevallen hebben veel moderne faciliteiten automatische treinen die parallel lopen aan de transportband en die bestellingen van klanten leveren.
  • Klanten moeten meestal op een knop drukken in dergelijke instellingen nadat ze hun treinschalen hebben verwijderd om de trein terug te laten keren naar de keuken.
  • Plaats de lege borden aan je tafel terwijl je jouw sushi eet. Stel de bediening of sushichef op het einde van de maaltijd op de hoogte en de server bepaalt je factuur op basis van het aantal lege borden. Je ontvangt dan jouw factuur voor betaling in het bijna-exitregister.

Lees meer: ​​sushi versus sashimi, wat is het verschil?

Download deze 3 héérlijke Japanse recepten

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief vol kooktips en acties, de eerste email is dit GRATIS recepten 3-pack, wat vind je ervan?
JA, GRAAG!
We sturen je graag tips en acties en gebruiken hiervoor Sendinblue conform ons privacy beleid
close-link