Witte rijst en witte noedels samen op tafel

Wat is gezonder, rijst of noedels? 8 gezonde & 4 minder gezonde

Als je op zoek bent naar een zetmeelrijke toevoeging voor je maaltijden, zijn zowel rijst als noedels smakelijke opties.

Maar als je er een probeert te kiezen op basis van gezondheid, kan het een beetje verwarrend worden.

Het zijn tenslotte beide koolhydraten en ze hebben allebei een vergelijkbare consistentie.

Er zijn echter enkele verschillen waardoor iemand de winnaar kan worden.

Hoewel het moeilijk is om een ​​duidelijke winnaar te kiezen, zal dit bericht je door je opties leiden en waar je op moet letten bij gezondheidsvoordelen.

Rijst of noedels welke is gezonder

Laten we beide soorten koolhydraten eens nader bekijken om erachter te komen welke het beste is.

 Wat is een koolhydraat?

Voordat we ingaan op welk zetmeel het beste voor je is, laten we eens kijken wat koolhydraten zijn en hoe ze in ons lichaam werken.

Koolhydraten hebben in de loop der jaren een slecht imago gekregen. Het zijn echter voedingsstoffen die nodig zijn voor ons lichaam.

Wanneer koolhydraten ons lichaam binnenkomen, worden ze omgezet in glucose. Glucose dient als brandstof voor onze cellen en geeft daardoor ons lichaam energie.

Niet alle koolhydraten zijn echter gelijk gemaakt.

Er zijn twee soorten koolhydraten.

  1. Een daarvan is een eenvoudig koolhydraat: eenvoudige koolhydraten worden ook wel geraffineerde of verwerkte granen genoemd. De granen worden verwerkt om de houdbaarheid te verlengen, maar tijdens het proces verliest het graan een deel van zijn voedingsstoffen. Voedingsmiddelen die eenvoudige koolhydraten zijn, zijn onder meer brood, gebak, cakes en de meeste gewone rijst- en pastaproducten.
  2. Het andere type koolhydraat is het complexe koolhydraat: dit type koolhydraat ondergaat geen verwerking en heeft daarom een ​​rijker vitamine- en mineraalgehalte. Veel voorkomende soorten complexe koolhydraten zijn brood, quinoa, zwarte rijst, bruine rijst, fruit en groenten.

Laten we nu eens kijken naar wat gezonder is:

Voedingswaarde van rijst

Voedingswaarde van rijst

Voedingswaarde van noedels

Voedingswaarde van noedels

Rijst vs noedels

Calorieën

Als we naar deze twee voedingspanelen kijken, is het duidelijk dat als je een oordeel wilt vellen over welk voedsel gezonder is op basis van het aantal calorieën, rijst als winnaar uit de bus komt.

Hetzelfde aantal calorieën zit in 100 gram rijst als in 50 gram noedels. Het aantal calorieën hier voor deze hoeveelheid eten is ongeveer 175.

Het percentage vet is ook hoger in noedels met rijst met 1% vet in vergelijking met 2% in noedels.

Er moet echter worden opgemerkt dat bepaalde soorten rijst, zoals gebakken rijst, meer vet en calorieën kunnen bevatten.

Vitamines

Noch noedels, noch rijst is uitzonderlijk rijk aan vitamines en mineralen. Beide bevatten echter ijzer, een noodzakelijke voedingsstof voor het lichaam.

Noedels bevatten 10% ijzer in vergelijking met 5% in rijst.

Noedels bevatten ook 1% calcium, wat gunstig is voor botten. Rijst heeft er geen.

Natrium

Natrium is een mineraal dat helpt het vochtgehalte van je lichaam onder controle te houden. Het helpt ook bij het verzenden van zenuwimpulsen en spiercontrole.

Overmatige inname van natrium kan echter een hoge bloeddruk veroorzaken.

Het natriumgehalte is aanzienlijk hoger in noedels. De koolhydraten bevatten 8% natrium, terwijl rijst er geen heeft.

Koolhydraten

Noedels hebben een hoger koolhydraatpercentage dan rijst. Het komt op 14% in vergelijking met 12% van rijst.

Vezels

Vezels zijn gunstig voor de darmgezondheid. Het kan de bloedsuikerspiegel verlagen, het cholesterolgehalte verlagen en de eetlust verminderen.

Rijst heeft een vezelgehalte van 12% en verslaat noedels met 2%.

Eiwit

Eiwit is een bestanddeel dat in elke cel van je lichaam een ​​rol speelt.

Het helpt bij de opbouw en reparatie van weefsel en wordt ook gebruikt om enzymen, hormonen en andere lichaamschemicaliën te maken.

Het is een bouwsteen van botten, spieren, kraakbeen, huid en bloed.

Zowel noedels als rijst hebben vergelijkbare hoeveelheden proteïne met noedels van 8 g in vergelijking met rijst van 7 g.

Eenvoudige of complexe koolhydraten

De meeste soorten noedels en rijst zijn gemaakt van geraffineerde granen.

Het consumeren van een overmatige hoeveelheid geraffineerde granen kan leiden tot metabool syndroom dat wordt gekenmerkt door symptomen zoals hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte, hoge bloeddruk en overtollig buikvet.

Ze kunnen ook ontstekingen in het lichaam veroorzaken om het risico op ziekte te vergroten.

Glycemische index

De glycemische index meet hoe voedsel de bloedsuikerspiegel beïnvloedt. Hoge glycemische niveaus veroorzaken dat de bloedsuikerspiegel stijgt.

Als voedsel een glycemisch niveau van meer dan 70 heeft, wordt het als hoog beschouwd. Niveaus van 56-69 worden als matig beschouwd, terwijl niveaus onder 55 laag zijn.

Rijst heeft een glycemisch gehalte van ongeveer 73, terwijl het glycemische niveau van noedels matig is.

Wat voor soort rijst of noedels eet je?

Het lijkt er dus op dat zowel rijst als noedels hun voor- en nadelen hebben en dat je de ene boven de andere kunt kiezen op basis van jouw eigen gezondheidsbehoeften.

Maar niet zo snel….

Voordat je een beslissing neemt, moet je er rekening mee houden dat er veel verschillende soorten noedels en rijst beschikbaar zijn en dat sommige gezonder zijn dan andere.

Als je op zoek bent naar de gezondste koolhydraten, worden hier enkele aanbevolen.

Meest gezonde soorten noedels

Als je op zoek bent naar gezonde noedels, zijn hier enkele die je wilt bekijken:

  • Kelp-noedels: deze zijn gemaakt van zeewier vermengd met water en zout. Ze bevatten slechts 20 calorieën en ze zijn een geweldige bron van jodium, vitamine K, B-vitamines, zink, ijzer en antioxidanten en we hebben hier een complete gids over kelp geschreven, met een heerlijk recept om te proberen.
  • Soba-noedels: Soba-noedels zijn gemaakt van boekweit, wat een aantal gezondheidsvoordelen biedt. Ze zijn rijk aan antioxidanten, vezels en magnesium die de bloedstroom verbeteren. Ze zijn ook glutenvrij en je kunt over deze soba-noedels lezen in mijn Yakisoba-bericht.
  • Quinoa-noedels: deze noedels bevatten alle negen essentiële aminozuren. Ze zijn glutenvrij en rijk aan vitamines en mineralen zoals vitamine E, B-vitamines en ijzer.
  • Rijstnoedels: Rijstnoedels kunnen in de meeste Aziatische gerechten worden gebruikt, waardoor ze een geweldig alternatief zijn voor andere noedelsoorten die niet zo gezond zijn. Ze zijn glutenvrij en bevatten slechts 100 calorieën per portie.

Meest gezonde soorten rijst

Als het gaat om gezonde rijst, zijn hier enkele soorten die worden aanbevolen:

  • Bruine rijst: In tegenstelling tot witte rijst heeft bruine rijst een zemelenlaag en kiem die een aanzienlijke hoeveelheid voedingsstoffen bevatten. Het bevat ook flavonoïde antioxidanten die het lichaam beschermen tegen ziekten en het bevat veel eiwitten en vezels.
  • Zwarte rijst: Zwarte rijst wordt ook verboden rijst genoemd omdat het ooit alleen voor Chinese royalty’s werd gereserveerd. Het heeft de hoogste antioxiderende werking van elk type rijst en heeft ook ontstekingsremmende eigenschappen.
  • Rode rijst: Rode rijst is rijk aan voedingsstoffen en nuttige plantaardige stoffen. Het bevat veel eiwitten, vezels en antioxidanten. Er is ook aangetoond dat het ontsteking vermindert.
  • Wilde rijst: Wilde rijst wordt herkend als volkoren en bevat meer eiwitten en vezels dan witte rijst. Er is ook aangetoond dat het het risico op hartaandoeningen vermindert. Het is rijk aan antioxidanten en vitamines en mineralen zoals B-vitamines, magnesium en mangaan.

Soorten noedels die je wilt vermijden

Als er één noodle is die een slecht imago heeft gekregen, zijn het de Ramen-noedels. Ramen-noedels bevatten weinig calorieën, maar ze missen belangrijke voedingsstoffen.

Ramen-noedels zijn gemaakt van tarwebloem dat is verrijkt met synthetische vormen van voedingsstoffen om ze voedzamer te maken, maar ze missen andere vitamines en mineralen zoals eiwitten, vezels, vitamine A, C en B12, calcium, magnesium en kalium.

Ze bevatten ook weinig antioxidanten en fytochemicaliën.

Soorten rijst die je wilt vermijden

Hier zijn enkele soorten rijst die je wilt vermijden:

  • Witte rijst: de schil-, kiem- en zemelenlaag van witte rijst wordt verwijderd, waardoor het van belangrijke voedingsstoffen wordt beroofd, maar het is nog steeds rijk aan koolhydraten. Omdat het geen voedingsstoffen bevat, verwerkt het lichaam het tot suiker waardoor je na het eten honger krijgt. Het heeft ook een hoog glycemisch niveau waardoor de bloedsuikerspiegel kan stijgen.
  • Kleefrijst: Kleefrijst bevat niet veel voedingsstoffen en het is geen goede bron van vezels, vitamines of mineralen. Het bevat een fructose-glucosestroop die bijdraagt ​​aan het caloriegehalte en de bloedsuikerspiegel verhoogt.
  • Gebakken rijst: Gebakken rijst bevat veel vet en calorieën en het is niet de beste keuze als u op zoek bent naar een hart-gezonde maaltijdoptie.

Conclusie

Dus het lijkt erop dat er geen duidelijk antwoord is op wat gezonder is, noedels of rijst.

Beide hebben voor- en nadelen en de ene is misschien beter voor jouw gezondheidsbehoeften dan de andere.

Het soort noedels en rijst dat je eet, zal ook een doorslaggevende factor zijn.

Het beste wat je kunt doen, is bij elke maaltijd gezonde keuzes maken op basis van jouw smaak en wat je denkt dat geschikt voor je is.

Zo maakt je jouw maaltijden elke keer weer heerlijk en voedzaam!

Download deze 3 héérlijke Japanse recepten

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief vol kooktips en acties, de eerste email is dit GRATIS recepten 3-pack, wat vind je ervan?
JA, GRAAG!
We sturen je graag tips en acties en gebruiken hiervoor Sendinblue conform ons privacy beleid
close-link