Wat is gezonder, rijst of noedels? 8 gezonde & 4 minder gezonde

door Joost Nusselder | Geupdate op:  juni 22, 2020

Bekijk onze koopgids met alles voor in de Aziatische keuken:

Bekijk de koopgids

Als je op zoek bent naar een zetmeelrijke toevoeging voor je maaltijden, zijn zowel rijst als noedels smakelijke opties.

Maar als je er een probeert te kiezen op basis van gezondheid, kan het een beetje verwarrend worden.

Het zijn tenslotte beide koolhydraten en ze hebben allebei een vergelijkbare consistentie.

Er zijn echter enkele verschillen waardoor iemand de winnaar kan worden.

Hoewel het moeilijk is om een ​​duidelijke winnaar te kiezen, zal dit bericht je door je opties leiden en waar je op moet letten bij gezondheidsvoordelen.

Rijst of noedels welke is gezonder

Laten we beide soorten koolhydraten eens nader bekijken om erachter te komen welke het beste is.

 Wat is een koolhydraat?

Voordat we ingaan op welk zetmeel het beste voor je is, laten we eens kijken wat koolhydraten zijn en hoe ze in ons lichaam werken.

Koolhydraten hebben in de loop der jaren een slecht imago gekregen. Het zijn echter voedingsstoffen die nodig zijn voor ons lichaam.

Wanneer koolhydraten ons lichaam binnenkomen, worden ze omgezet in glucose. Glucose dient als brandstof voor onze cellen en geeft daardoor ons lichaam energie.

Niet alle koolhydraten zijn echter gelijk gemaakt.

Er zijn twee soorten koolhydraten.

  1. Een daarvan is een eenvoudig koolhydraat: eenvoudige koolhydraten worden ook wel geraffineerde of verwerkte granen genoemd. De granen worden verwerkt om de houdbaarheid te verlengen, maar tijdens het proces verliest het graan een deel van zijn voedingsstoffen. Voedingsmiddelen die eenvoudige koolhydraten zijn, zijn onder meer brood, gebak, cakes en de meeste gewone rijst- en pastaproducten.
  2. Het andere type koolhydraat is het complexe koolhydraat: dit type koolhydraat ondergaat geen verwerking en heeft daarom een ​​rijker vitamine- en mineraalgehalte. Veel voorkomende soorten complexe koolhydraten zijn brood, quinoa, zwarte rijst, bruine rijst, fruit en groenten.

Laten we nu eens kijken naar wat gezonder is:

Voedingswaarde van rijst

Voedingswaarde van rijst

Voedingswaarde van noedels

Voedingswaarde van noedels

Rijst vs noedels

Calorieën

Als we naar deze twee voedingspanelen kijken, is het duidelijk dat als je een oordeel wilt vellen over welk voedsel gezonder is op basis van het aantal calorieën, rijst als winnaar uit de bus komt.

Hetzelfde aantal calorieën zit in 100 gram rijst als in 50 gram noedels. Het aantal calorieën hier voor deze hoeveelheid eten is ongeveer 175.

Het percentage vet is ook hoger in noedels met rijst met 1% vet in vergelijking met 2% in noedels.

Er moet echter worden opgemerkt dat bepaalde soorten rijst, zoals gebakken rijst, meer vet en calorieën kunnen bevatten.

Vitamines

Noch noedels, noch rijst is uitzonderlijk rijk aan vitamines en mineralen. Beide bevatten echter ijzer, een noodzakelijke voedingsstof voor het lichaam.

Noedels bevatten 10% ijzer in vergelijking met 5% in rijst.

Noedels bevatten ook 1% calcium, wat gunstig is voor botten. Rijst heeft er geen.

Natrium

Natrium is een mineraal dat helpt het vochtgehalte van je lichaam onder controle te houden. Het helpt ook bij het verzenden van zenuwimpulsen en spiercontrole.

Overmatige inname van natrium kan echter een hoge bloeddruk veroorzaken.

Het natriumgehalte is aanzienlijk hoger in noedels. De koolhydraten bevatten 8% natrium, terwijl rijst er geen heeft.

Koolhydraten

Noedels hebben een hoger koolhydraatpercentage dan rijst. Het komt op 14% in vergelijking met 12% van rijst.

Vezels

Vezels zijn gunstig voor de darmgezondheid. Het kan de bloedsuikerspiegel verlagen, het cholesterolgehalte verlagen en de eetlust verminderen.

Rijst heeft een vezelgehalte van 12% en verslaat noedels met 2%.

Eiwit

Eiwit is een bestanddeel dat in elke cel van je lichaam een ​​rol speelt.

Het helpt bij de opbouw en reparatie van weefsel en wordt ook gebruikt om enzymen, hormonen en andere lichaamschemicaliën te maken.

Het is een bouwsteen van botten, spieren, kraakbeen, huid en bloed.

Zowel noedels als rijst hebben vergelijkbare hoeveelheden proteïne met noedels van 8 g in vergelijking met rijst van 7 g.

Eenvoudige of complexe koolhydraten

De meeste soorten noedels en rijst zijn gemaakt van geraffineerde granen.

Het consumeren van een overmatige hoeveelheid geraffineerde granen kan leiden tot metabool syndroom dat wordt gekenmerkt door symptomen zoals hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte, hoge bloeddruk en overtollig buikvet.

Ze kunnen ook ontstekingen in het lichaam veroorzaken om het risico op ziekte te vergroten.

Glycemische index

De glycemische index meet hoe voedsel de bloedsuikerspiegel beïnvloedt. Hoge glycemische niveaus veroorzaken dat de bloedsuikerspiegel stijgt.

Als voedsel een glycemisch niveau van meer dan 70 heeft, wordt het als hoog beschouwd. Niveaus van 56-69 worden als matig beschouwd, terwijl niveaus onder 55 laag zijn.

Rijst heeft een glycemisch gehalte van ongeveer 73, terwijl het glycemische niveau van noedels matig is.

Wat voor soort rijst of noedels eet je?

Het lijkt er dus op dat zowel rijst als noedels hun voor- en nadelen hebben en dat je de ene boven de andere kunt kiezen op basis van jouw eigen gezondheidsbehoeften.

Maar niet zo snel….

Voordat je een beslissing neemt, moet je er rekening mee houden dat er veel verschillende soorten noedels en rijst beschikbaar zijn en dat sommige gezonder zijn dan andere.

Als je op zoek bent naar de gezondste koolhydraten, worden hier enkele aanbevolen.

Meest gezonde soorten noedels

Als je op zoek bent naar gezonde noedels, zijn hier enkele die je wilt bekijken:

Meest gezonde soorten rijst

Als het gaat om gezonde rijst, zijn hier enkele soorten die worden aanbevolen:

Soorten noedels die je wilt vermijden

Als er één noodle is die een slecht imago heeft gekregen, zijn het de Ramen-noedels. Ramen-noedels bevatten weinig calorieën, maar ze missen belangrijke voedingsstoffen.

Ramen-noedels zijn gemaakt van tarwebloem dat is verrijkt met synthetische vormen van voedingsstoffen om ze voedzamer te maken, maar ze missen andere vitamines en mineralen zoals eiwitten, vezels, vitamine A, C en B12, calcium, magnesium en kalium.

Ze bevatten ook weinig antioxidanten en fytochemicaliën.

Soorten rijst die je wilt vermijden

Hier zijn enkele soorten rijst die je wilt vermijden:

Conclusie

Dus het lijkt erop dat er geen duidelijk antwoord is op wat gezonder is, noedels of rijst.

Beide hebben voor- en nadelen en de ene is misschien beter voor jouw gezondheidsbehoeften dan de andere.

Het soort noedels en rijst dat je eet, zal ook een doorslaggevende factor zijn.

Het beste wat je kunt doen, is bij elke maaltijd gezonde keuzes maken op basis van jouw smaak en wat je denkt dat geschikt voor je is.

Zo maakt je jouw maaltijden elke keer weer heerlijk en voedzaam!

Joost Nusselder, de oprichter van japansenoodles.nl is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuw eten. Hij kwam in Amsterdam al in aanraking met veel verschillende soorten keukens en werd verliefd op Japans eten. Nu maakt hij sinds 2017 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen bij recepten en koken.