Wat zit er in miso pasta? Lees meer over de gefermenteerde soja

door Joost Nusselder | Geupdate op:  mei 30, 2020

Bekijk onze koopgids met alles voor in de Aziatische keuken:

Bekijk de koopgids

Als je bekend bent met Japans eten, heb je waarschijnlijk gehoord van misopasta.

Het is een heerlijke pasta met umami-smaak, gebruikt als smaakmaker in veel Japanse gerechten, vooral soepen en sauzen.

Miso is een gefermenteerde kruidenpasta gemaakt van sojabonen, granen, schimmels (koji) en zout, maar laten we daar in dit artikel nader op ingaan.

Closeup van een kom miso pasta met een houten lepel

Er zijn minstens duizend soorten misopasta, met verschillende kleuren, smaken en texturen.

De Japanners (en niet alleen zij) zweren erbij en gebruiken het als kruiderij in allerlei soorten gerechten.

Het is tijd om te ontdekken: waar is deze miso-pasta eigenlijk van gemaakt en waarom is het populair?

Wat zit er in miso pasta?

Miso-pasta kan worden gemaakt van een selectie van ingrediënten om drie soorten miso te bereiken. De basis van alle misopasta is sojabonen, zout, koji (schimmel) en rijst, gerst of boekweit (granen).

Het essentiële ingrediënt in misopasta is Koji (Aspergillus oryzae), het Japanse woord voor schimmel.

Miso is een gekweekt voedsel, afhankelijk van bacteriën en fermentatie. De drie belangrijkste soorten misopasta zijn:

  1. Witte miso – shinomiso – heeft een zeer lichtgele kleur en een milde smaak.
  2. Gele miso – shinshumiso – gele kleur en een sterkere smaak dan wit – het wordt meestal gemaakt met gerst in plaats van rijst.
  3. Rode miso – akamiso – donkere kleur – de meest intense smaak, erg zout en scherp.

In Noord-Amerika is er ook een vierde minicategorie genaamd awase, een mengsel van de witte en de rode misopasta.

De houdbaarheid van misopasta is minstens één jaar, en zelfs meer, indien bewaard in de koelkast wanneer je hem eenmaal hebt geopend.

Miso-pasta bewaar je het beste in de originele verpakking in de koelkast. Als je het eenmaal hebt gebruikt, doe er wat plasticfolie overheen om oxidatie te voorkomen.

Gourmet miso pasta

Omdat er zoveel soorten miso zijn, zijn er ook enkele opties met toegevoegde ingrediënten. Hier zijn vier populaire misovariëteiten:

Een korte geschiedenis van miso

Er is een lopend debat over de exacte oorsprong van misopasta.

Miso is in feite geen Japanse uitvinding. Een soortgelijke pasta werd in de 4e eeuw voor het eerst in China gebruikt.

Het is gemaakt door sojabonen, alcohol, zout en tarwe te mengen en het mengsel te laten fermenteren.

De naam ‘miso‘ verscheen voor het eerst in geschreven vorm in het jaar 800 en is sindsdien een veelgebruikt ingrediënt geworden in veel Aziatische gerechten.

Miso migreerde ergens in de 7e eeuw via boeddhistische monniken naar Japan. Daar werd het ‘miso’ zoals we het nu kennen.

Sommige ingrediënten zijn veranderd en de smaak is verbeterd. De Japanse versie van misopasta is degene die tegenwoordig het populairst is.

Hoe smaakt miso pasta?

De meeste mensen zijn het erover eens dat het smaakt naar umami – een van de vijf smaken in Japan, die wordt beschouwd als een ‘hartige’ smaak.

Als je het voor het eerst proeft, zal het zout lijken, gecombineerd met een vleugje pittigheid, zoetheid en aardsheid.

Afhankelijk van de intensiteit van de pasta, zal hij ofwel lichtzoet of erg vlezig en zout smaken.

De textuur is vergelijkbaar met pindakaas, sommige miso is erg pasteuze en glad, terwijl sommige dik zijn.

Als je met miso kookt, heb je maar een kleine hoeveelheid nodig, omdat het zo’n hartig en gearomatiseerd voedsel is kom je met een klein beetje al heel ver en ik doe ook altijd erg lang met een pot.

Hoe wordt miso gemaakt?

De ingrediënten worden gedurende verschillende tijdsperioden op natuurlijke wijze gefermenteerd.

Hoe langer het mengsel fermenteert, hoe sterker de smaak van de pasta en hoe donkerder van kleur.

Het fabricageproces is vrij eenvoudig:

  1. Eerst moet de schimmel (koji) worden gemaakt. Je moet wat sporen toevoegen aan een klein deel van je graan en sojabonen.
  2. Je kunt gestoomde rijst gebruiken, meng het met de soja, en laat de cultuur zich ontwikkelen. De schimmel begint zich te vormen en het zetmeel in het mengsel verandert in suiker en glutamaat.
  3. Dit is wat het die specifieke umami-smaak geeft.
  4. De ingrediënten (granen, sojabonen, zout, schimmel en eventuele aanvullende unieke ingrediënten) worden gemengd en een paar weken gefermenteerd voor lichte miso en een paar jaar voor zeer donkere miso.

In welk eten wordt miso vaak gebruikt?

Misopasta wordt het meest gebruikt in soep. Misosoep is een veel voorkomend gerecht in Aziatische landen en Noord-Amerika.

In Japan is het een traditie om misosoep te gebruiken als ontbijt. Miso is dus een hoofdbestanddeel geworden in Japanse huishoudens, restaurants of om mee te nemen.

De pasta heeft eigenlijk veel toepassingen. Hier is een lijst met de meest populaire soorten voedsel waaraan je miso kunt toevoegen:

Als je misopasta gebruikt, wil je er voor zorgen dat je de pasta nooit in kokende gerechten doet.

Je wilt de pasta aan het einde van de kookperiode aan een gerecht toevoegen.

Als je het te veel kookt, vernietigt de hitte de gezonde bacteriën en culturen van de miso en verwijder je de gezondheidsvoordelen van deze pasta.

Waarom is miso zo populair?

Naast dat het lekker en smaakvol is, is misopasta ook gezond.

Aangezien miso een gefermenteerd voedsel is, bevat het probiotische “goede” bacteriën, ook wel bekend als gezonde darmbacteriën, die de spijsvertering bevorderen.

Misopasta draagt ​​bij aan het welzijn van het spijsverteringskanaal. Het is ook een goede bron van vitamine B, E, K en foliumzuur.

Daarom kun je dit voedsel als voedzaam en gezond voor het lichaam beschouwen. Het enige waar je op moet letten, is het hoge natriumgehalte.

Miso is zout, maar er zijn varianten met een laag natriumgehalte miso-pasta beschikbaar, zoals deze van het merk Honzokuri.

Deze pasta is natriumarm, wat betekent dat het zoutgehalte veel lager is dan bij gewone miso.

Er zit ook geen MSG in het product. Het is gele miso met een gemiddelde smaak.

Beste miso merken

Als je de populairste Miso-pasta’s op Amazon bekijkt, zul je merken dat mensen steeds meer op zoek zijn naar biologische en gezonde opties.

Biologische en additievrije variëteiten zijn veelvoorkomende miso-pasta’s die mensen kopen.

HIKARI en SHIRAKIKU zijn erg goede merken.

Conclusie

Aarzel niet om misopasta eens te proberen, want het zal je verbazen hoe gemakkelijk het is om ermee te koken.

Als je aarzelt om het te proberen, houd er dan rekening mee dat misopasta een gezond, actief cultuurvoedsel is, net als yoghurt!

Het draagt ​​bij aan een gezonde darm, en het smaakt ook geweldig, het geeft smaak aan allerlei soorten voedsel.

Joost Nusselder, de oprichter van japansenoodles.nl is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuw eten. Hij kwam in Amsterdam al in aanraking met veel verschillende soorten keukens en werd verliefd op Japans eten. Nu maakt hij sinds 2017 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen bij recepten en koken.