Zijn kombu, kelp en wakame hetzelfde? Voordelen van zeewier

door Joost Nusselder | Geupdate op:  juni 4, 2020

Bekijk onze koopgids met alles voor in de Aziatische keuken:

Bekijk de koopgids

De Japanse culinaire traditie heeft veel variaties van op zeewier gebaseerde ingrediënten waardoor mensen in de war kunnen raken.

Enkele van de meest voorkomende zijn kombu, wakame en kelp. Hoewel ze op elkaar lijken, zijn de drie erg verschillend.

Japans zeewier verschillen

Die drie dingen vallen in dezelfde categorie als bruin algenzeewier. Ze zien er echter heel anders uit en smaken ook heel anders.

Laten we meer te weten komen over deze lekkernijen van zeewier!

Kelp

Kelps zijn bruine algenzeewieren uit de ondiepe oceaan. Het woord “Kelp” verwijst naar de rauwe vorm van zeegroenten.

De vorm is als een lang groen blad met slijmerige oppervlakken. In Japan is Hokkaido de stad die bekend staat om zijn kelp oogst.

Japanners gebruiken zelden verse kelp om te koken. Meestal verwerken ze het om kombu te maken.

Hoewel je af en toe kelp kunt vinden als ingemaakte groenten, sashimi of sushi toppings.

De zeewiersalade die je misschien hebt gegeten, is namelijk geen kelp, het is wakame (kom ik straks op terug).

Wat zijn de voordelen van het eten van kelp?

Gezondsheidsvoordelen van kelp

Net als andere groenten bevatten deze zeegroenten veel voedingsstoffen die erg goed zijn voor je gezondheid.

  1. Kelp zit vol met vitamine A, B-12, B-6 en C, mineralen en enzymen en velen beschouwen het als een superfood.
  2. Het heeft zelfs veel jodium volgens deze bron bij het National Institute of Health.
  3. Kelp is geweldig voor het verminderen van ontstekingen en stress vanwege zijn antioxidanten en er zijn zelfs claims dat het helpt bij het bestrijden van chronische ziekten.
  4. Food Chemistry ontdekte ook dat kelp kan helpen bij het afvallen, omdat het natuurlijke vezel alginaat in kelp de opname van darmvet kan stoppen en fucoxanthine in het zeewier de bloedsuikerspiegel kan verlagen.

Kombu

Kombu gedroogde kelp zeewier
Kombu is kelp in een gedehydrateerde vorm en bijna zwarte kleur.

Het oppervlak heeft wat wit poeder dat eruitziet als schimmel of vuil. Maar het is het glutamaat, dat alle voedingsstoffen en smaak bevat.

Daarom is het beter om het niet weg te wassen. Om kombu te gebruiken voor het koken, hoef je het alleen opnieuw te hydrateren door het in water te weken.

Kombu is het hoofdingrediënt om dashi te maken, de soepbouillon die veel wordt gebruikt in de Japanse keuken.

Rehydraterende kombu kan ook worden gegeten als snacks of bijgerechten met een beetje sesamzaadjes.

Als je het witte poeder erop laat, zijn de gezondheidsvoordelen van kombu gedroogde kelp nog steeds hetzelfde als bij verse kelp.

Wakame

Wakame zeewier salade
Wakame is een ander soort bruine algen. Het heeft de vorm van kleine verschrompelde bladeren die tijdens het koken uitzetten.

In vergelijking met kelp of kombu heeft wakame een sterkere zilte smaak met een subtiele hint van zoetheid. De textuur is zacht en een beetje knapperig.

Wakame is geweldig voor bijna elke vorm van Japanse salade en soep. Het kan ook goed gaan als strooisel op udon of ramen.

De meest bekende plaats voor zijn wakame-oogst is de Nara-periode.

Waarvoor wordt wakame gebruikt?

Wakame is de perfecte basis voor een zeewiersalade vanwege zijn dunne stroken. Het heeft een zeer diepe groene kleur en je vindt het in een wakame-salade of zelfs in misosoep.

Gezondheidsvoordelen van het eten van wakame

Net als kelp heeft wakame zeewier ook veel voordelen:

  1. Studies hebben aangetoond dat het hetzelfde effect op de vetopname heeft als kelp en kan helpen bij gewichtsverlies
  2. Testpersonen zagen ook dezelfde daling van hun bloedsuikerspiegel
  3. Het kan helpen bij het bestrijden van chronische ziekten, waaronder kanker
  4. Het is een geweldige bron van jodium
  5. Het bevat zeer weinig calorieën met een hoog aantal voedingsstoffen met vitamine E, C, K en A samen met veel mineralen en enzymen

Meer Japanse zeewieren

De Japanse traditie gebruikt veel soorten zeewieren in hun keuken.

Naast de drie bovengenoemde algen zijn er nog een paar variaties in zeewier in de Japanse keuken.

Dat zijn:

Nori

Nori is een dun vel zeewier gemaakt van rode algen. De meeste mensen kennen nori als de verpakking van sushi en onigiri.

Maar het wordt ook vaak gebruikt voor het garneren van donburi (rijstkom) of soep door het in kleine stukjes te snijden.

De laatste tijd is nori ook algemeen verkrijgbaar in een geroosterde en gekruide vorm om als snacks te worden geconsumeerd.

Hijiki

Hijiki is het minder populaire type zeewier. Het heeft een donkere kleur en een kleine naaldachtige vorm.

De meest populaire manier om Hijiki te eten is door in een vegetarisch gerecht te bakken om met rijst te eten. Je kunt het ook mengen met rijst om een ​​gezondere versie van onigiri te maken.

Mozuku

Mozuku is een type zeewier dat eruit ziet als slijmerige vermicelli. De kleur is donker bruingroen.

Dit voedsel zou een van de geheimen van Okinawa zijn, een gebied dat opmerkelijk is vanwege de lange levensduur van de burgers. Mozuku is veelzijdig in koken.

Je kunt er krokante tempura van maken, roerbakschotel, soepen en nog veel meer.

Conclusie

Zeegroenten zijn zeer voedzaam en zouden zelfs door westerse gezondheidsexperts worden aanbevolen.

Bovendien bieden ze natuurlijke hartige smaken die goed in vele soorten gerechten passen.

Van alle landen over de hele wereld is het waarschijnlijk Japan dat het meest afhankelijk is van zeewieren.

En als je veel interesse hebt in de Japanse keuken, kun je net zo goed de verschillende lekkernijen van zeewieren verkennen.

Joost Nusselder, de oprichter van japansenoodles.nl is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuw eten. Hij kwam in Amsterdam al in aanraking met veel verschillende soorten keukens en werd verliefd op Japans eten. Nu maakt hij sinds 2017 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen bij recepten en koken.